FPU om ejerskifte i CPH: Godt med samfundsbevidst investor

AF: MLT – MLT@FLYVEBRANCHEN.DK

Natten til torsdag blev flere måneders spænding om, hvem der skal være den nye medejer af Københavns Lufthavn, udløst.

I en meddelelse til Fondsbørsen oplyser Københavns Lufthavne A/S, at den australske kapitalfond Macquarie som planlagt nu har solgt sine 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavne. Køberne er den danske pensionskasse ATP og de canadiske skolelæreres pensionskasse, OTPP.

De to pensionskasser er gået sammen om den samlede investering, som beløber sig til små 10 milliarder danske kroner.

FPU: OVERSKUD BØR BRUGES PÅ UDVIKLING

Nyheden om ejerskiftet modtages med positive øre i FPU, Flyvebranchens Personale Union, hvis medlemmer i vid udstrækning arbejder for selskaber, der er afhængige af, at investorerne bag Københavns Lufthavn har interesse i at udvikle lufthavnen.

»Det er godt med en langsigtet og samfundsbevidst investor. ATP kan formentlig godt se fornuften i at fremtidssikre dansk luftfart ved at kigge på nogle af de afgifter i lufthavnen, der gør det unødvendigt dyrt for luftfartsselskaberne at være der,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU og tilføjer:

»Det er afgørende, at overskuddet i dansk luftfart bruges til at få Danmark til at hænge bedre sammen og ikke mindst til at gøre danske selskaber konkurrencedygtige. I alt for lang tid har det været luftfartsmedarbejderne, der har betalt for forbrugernes billigere billetter.«

ATP: VI VIL ARBEJDE FOR UDVIKLING

Hos ATP, for hvem investeringen i Københavns Lufthavne er pensionskassens hidtil største investering, fremhæver administrerende direktør, Christian Hyldahl, at investeringen handler om at udvikle lufthavnen:

»Vi er opsatte på at arbejde sammen med alle interessenter mod at videreudvikle lufthavnen og bidrage til lufthavnens langsigtede fortsættelse som centralt transporthub i Nordeuropa til gavn for både det danske samfund og ATP’s medlemmer,« siger Hyldahl.

Handlen med den anseelige aktiepost er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, men vil, såfremt at alt falder på rette plads, betyde, at ATP og OTPP samlet ejer 57,7 procent af aktierne i Københavns Lufthavne, der foruden storlufthavnen på Amager består af lufthavnen i Roskilde.

Australske Macquarie blev medejer af Københavns Lufthavn i 2005 og er kendt som arkitekten til den kontroversielle udbyttepolitik, hvor hele nettooverskuddet efter hvert afsluttet regnskabsår er blevet betalt tilbage til aktionærerne.