Første kædeansvar i dansk luftfart er en realitet

AF: MLT – MLT@FLYVEBRANCHEN.DK

(TALLINN) Intet mindre end et historisk øjeblik. Sådan beskriver næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, med et stort smil dagens begivenheder i Tallinn, Estland. Her mødtes FPU, Flyvebranchens Personale Union, med ledelsen i flyselskabet Nordica Regional Jet OÜ for at underskrive den første aftale i dansk luftfart om et såkaldt kædeansvar.

Et kædeansvar betyder, at estiske Regional Jet OÜ skal matche arbejdsvilkårene i den nye overenskomst for de ansatte, uanset hvilket bemandingsbureau selskabet rekrutterer fra.

Sagen er nemlig den, at personalet, der flyver Regional OÜ’s ATR72-600-fly på regionale ruter i Danmark, ikke er ansat i selskabet, men derimod gennem bemandingsbureauet PAS Aviation, som FPU netop har indgået overenskomst med.

»I takt med at de store selskaber lægger mere og mere produktion ud til underleverandører, skærpes konkurrencen om at være mest fleksibel og effektiv. Dette må bare aldrig ske på bekostning af de ansattes vilkår og rettigheder, og derfor indførelsen af et kædeansvar yderst vigtigt,« siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

GEVINST FOR BEGGE PARTER

En stærk konkurrenceudsat luftfartsbranche har ifølge arbejdende bestyrelsesformand i Regional Jet OÜ, Jan Palmer, gjort det nødvendigt med ansættelser gennem bemandingsbureauer, for at virksomheden kan handle så agilt som overhovedet muligt.

Imens dette setup ganske rigtigt lægger mange, tunge personaleadministrative opgaver ud til en leverandør, er der imidlertid også en risiko for, at de ansatte holdes ud i strakt arm, hvis ikke fagforeningerne råber vagt i gevær. Derfor har FPU krævet og fået et såkaldt kædeansvar, hvilket altså sikrer de ansattes vilkår.

Hos Regional Jet OÜ gør Jan Palmer det dog klart, at den nye aftale også er en styrke for selskabet.

»For at vi kan levere en pålidelig produktion for SAS skal vores medarbejdere føle sig trygge i deres ansættelse, ellers kan vi ikke regne med, at de vil arbejde for os. Og når vi kan levere en god produktion til SAS, kan vi også sikkerhedsstille alle vores nye danske kollegaer på langt sigt,« siger han.

STÆRKT JA TIL AFTALE

Regional Jet OÜ, der blev stiftet i 2015 i kølvandet på Estonian Air-konkursen, indgik i foråret en aftale med SAS om at overtage produktionen af regionale flyvninger herunder indenrigsflyvninger fra København til Aalborg, Aarhus og Billund fra danske Jet Time.

»Vi også glade over, at et nystartet estisk flyselskab forstår vigtigheden af at udvise socialt ansvar og tegne overenskomst for sine ansatte,« siger Anders Mark Jensen.

FPU’erne i PAS Aviation/Regional Jet OÜ stemte for nyligt ja til den nye overenskomst med et overbevisende flertal. 9 ud af 10 stemte således ja, hvilket gjorde det klart, at medlemmerne ser aftalen, som FPU har forhandlet på vegne af dem, som en garant for, at der sikres rimelige løn- og arbejdstidsvilkår.