EU-smæk til Ryanair i sag om kreative kontrakter

AF: MLT – MLT@FLYVEBRANCHEN.DK

Rebet snører sig nu for alvor sammen om Ryanairs kreative ansættelsesprincipper.

Torsdag har Den Europæiske Unions Domstol gjort det tindrende klart, at det er i strid med EU-reglerne, når Ryanairs ansatte underlægges irsk lov uanset, at de hverken bor eller arbejder i Irland. Også selvom medarbejderen har skrevet under på en klausul om, at irske regler gælder for ansættelsesforholdet.

Sagen er principiel, fordi den slår fast, at EU-reglerne ikke kan tilsidesættes ved blot at skrive det ind i ansættelseskontrakten.

Dagens afgørelse fra EU-Domstolen er helt i tråd med den afgørelse Arbejdsretten traf om Ryanairs pligt til at anerkende danske fagforeninger 2015,
Jan Gloggengieser Gam, advokat, Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane

IRSK-REGISTREREDE FLY UDEN BETYDNING

Den konkrete sag drejer sig om seks Ryanair-ansatte i Bruxelles Charleroi-lufthavnen, der er blandt Ryanairs største baser.

De seks medarbejdere rejste i 2011 krav mod Ryanair ved en belgisk domstol. Sagen vedrørte det forhold, at Ryanair og dets bemandingsselskab Crewlink mener, at man som ansat ved Ryanair er omfattet af irsk lov og eventuelle sager skal afgøres ved irske domstole.

Spørgsmålet blev i første omgang sendt videre til Den Europæiske Unions Domstol, og her har man nu gjort det tindrende klart, at Ryanair og Crewlinks praksis er i strid med EU-reglerne.

Ifølge EU-reglerne er det af afgørende betydning, hvor medarbejderne møder ind, hvor medarbejderen går hjem fra, og hvor udstyret for deres arbejde er stationeret – i dette tilfælde flyet, som har base i Bruxelles Charleroi Airport, Belgien.

Afsluttende fastslår EU-domstolen, at spørgsmål om, hvilket land flyet eller flyselskabet er hjemmehørende i, er uden betydning.

RYANAIR: VI FORTSÆTTER UAGTET

Trods nederlaget har Ryanair kort efter afgørelsen meddelt, at selskabet ikke agter at ændre praksis som følge af dommen, og medarbejderne forbliver på kontrakter under irsk lovl.

Den fortolkning vækker hovedrysten hos Jan Gloggengieser Gam, advokat i Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane:

»Hvis Ryanair gør alvor af sin hensigt om fortsat at ansætte medarbejdere under irsk lov, herunder diktere at ansættelsesforholdet er omfattet af irske love og de irske domstole, så må Ryanair forvente, at lide en lang række nederlag på samme måde, som de netop har oplevet,« siger han og tilføjer:

»Dagens afgørelse fra EU-Domstolen er helt i tråd med den afgørelse Arbejdsretten traf om Ryanairs pligt til at anerkende danske fagforeninger 2015.«